Beter leren door beweging

Vanaf onze geboorte zijn leren en bewegen met elkaar verbonden: we leren via

beweging en spelen. De ontwikkeling van ons brein gaat gelijk op met de ontwikkeling

van ons lichaam; onderling stimuleren ze elkaar. De kruipbeweging is daar een goed

voorbeeld van.

 

Tijdens het kruipen worden bij de baby de linker- en de rechterkant van het brein en

van het lichaam aangezet om samen te werken. Hierbij begint de baby de drie

dimensies te ervaren en te oefenen: links/rechts, boven/onder en voor/achter.

Kruipen legt de basis voor latere leervaardigheden.

 

Door te spelen verkent het jonge kind de drie-dimensionele wereld. Het kind ervaart

zichzelf ten opzichte van de ruimte om zich heen, van anderen en van objecten.

Dit drie-dimensionele bewustzijn is een voorbereiding op het twee-dimensionele bewustzijn wat bij het leren gevraagd wordt. Om bijvoorbeeld symbolen als letters en cijfers te herkennen is het noodzakelijk dat een kind eerst zijn eigen verschillende kanten kan onderscheiden.

 

Hedendaags neurowetenschappelijk onderzoek ondersteunt de bevindingen die binnen Edu-K en Brain Gym al eerder opgedaan zijn, namelijk: bewegen heeft een positief effect op het leren. Onderzoeken tonen aan dat zenuwcellen (opnieuw) aangemaakt kunnen worden door beweging van het lichaam. Ook verstevigen de verbindingen in de hersenen, en tussen het brein en het lichaam onder invloed van beweging. Deze verbindingen geven de prikkels door, zodat alle zintuiglijke informatie beter verwerkt kan worden. 

‚Äč

© Brain Gym® Nederland     Brain Gym is een geregistreerd handelsmerk door Brain Gym ® International Foundation, Ventura, CA, USA

  • White Facebook Icon